lördag 18 december 2010

Undran från nya medlemmar

Ursprungligen postat av tommy bengtsson Visa inlägg
Hej
Vi är två nya medlemar i HBK vi heter Tommy och Judit
Vi tänker åka till Spanien troligtvis Malaga eller i närheten i slutet av Februari
Vi undrar om vi kan få tips om någon bra camping med många svenskar
stannar nog 2 månader vi har även en hund med oss
Kanske kan vi få några tips om bra vägar ner vi åker gärna på stora vägarna
Många vintriga hälsningar
Tommy
Hej! Eftersom ingen annan svarar så ska jag göra ett försök. Vad gäller vägen ner till Malaga, så brukar jag börja med antingen färjan Helsingborg - Helsingör eller Öresundsbron och sedan Rödbyhavn - Puttgarden. Det finns ju andra färjor också! Sedan gäller det bara att undvika rusningstrafiken i Hamburg och Köln så är man plötsligt i Luxembourg och därefter Rhonedalen söderut via Valence och Montpellier så är man plötsligt i Spanien. Betalmotorvägen fortsätter till Valencia ungefär och därefter kan man välja olika vägar efter tycke och smak. AP före vägnumret betyder Autopista och där kostar det pengar. Står det bara ett A före vägnumret är det gratis. 

Så körde jag nu senast. Det finns ju andra vägar t.ex. genom Schweiz via Basel - Genève eller Mulhouse - Dole. Vissa kör väl genom Holland och Belgien o.s.v. o.s.v.

Campingar vet jag inte så mycket om, bara att det kan finnas hemska larver på campingar med många pinjeträd. Cabopino är ett exempel på detta. Har man hund med sig så ska se upp med campingar med många pinjeträd, har jag hört och läst.

Förhoppningsvis får du svar från andra medlemmar om du preciserar dig lite grann!

Inga kommentarer: