onsdag 8 december 2010

Andy´s Beach

Jojje, jag har inte hittat någon grönkål än men det kanske räcker med att tänka "grönkål" så blir man bättre.

"Nej, nej", sa Hasse i Eva o Hasse, "det var inte den ställplatsen jag menade. Fortsätt på den lilla vägen mot havet så hittar du den!" Efter att ha bevistat "svenskgängets" sammankomst på puben...
...så tog jag "Freja" igen och för över till andra sidan Mediterreano och cyklade lite längre än vid första försöket och där var den!
Lite längre ner mot havet låg en parkeringsplats där skyltmängden närmast var grotesk. Allting var förbjudet här! Dock fanns här en skylt som såg rätt trevlig ut:
Det var ingen större aktivitet på stranden förutom några badare faktiskt. Jag kan tänka mig att skyltarna har en funktion på sommaren eftersom detta antagligen är ett riktigt vattenhål för vanligt folk på den hårt privatiserade Medelhavskusten. Att övernatta här med husbil går nog bra utanför säsong.
Anledningen till att denna del av kusten är "fredad" är tydligen den speciella sorts sanddyner som finns här + ett gammalt torn.
Riktigt vad tornet användes till vet jag ej men det framgår ju tydligt av den här skylten.
GPS:en för att komma åt koordinaterna, glömde jag givetvis men ställplatsen ligger på andra motorvägen Mediterreano från Camping Cabopino sett.

2 kommentarer:

Juan Norte sa...

Torre Ladrón "Bandit tornet"
Kungariket i Granada upplät detta torn för att försvara kusten emot fiende muslintiden 1497. Detta är kustens högsta torn15m högt. Det innehåller tre salar
När fienden närmade sig i båtar tände man eld på takterassen för att varna.
Namnet Bandittornet fock tornet därför att man kunde observera banditerna ifrån tornet.

Här på kusten finns det en massa torn Torre men dessa var fråmst avsedda som komunikationtorn eller fyrtorn

Torre de Marbella Torrenueva Torrequebrada Torremolinos o.s.v Dom ligger strategiskt sett så att man kan se ifrån ett torn ett annat längst hela kusten. Ifrån Cádiz och enda upp till Frankrike.

Undrar du om vädret så skall det vara något molnigare men oförändrat framöver i stort sett samma temperatur strax under 20º

När det gäller google map så skall det finnas något översättnings sätt
så att kordinaterna stämmer.

Convertir coordenadas GPS de Grados en decimal a Grados, Minutos y Segundos - vermiip.es kanske detta kan hjälpa.

Carnival sa...

I google maps högre klik på tårnet, välg vad finns her, och du får en grön pil, klik på denne och du ser dette:

36.485252, -4.743315 +36° 29' 6.91", -4° 44' 35.93"

ellers er det denne koordinatkonverterer jag bruger : Koordinat konvertering

Fortsat trevlig Spanien's semester Jappe