lördag 4 december 2010

Jappe häver sin bojkott av Shell

Eftersom vattnet i bilen var på upphällningen och vi inte hade tankat i Bolnuevo eftersom Knut hade sagt att vattnet där hade viss Medelhavskvalitet så drog vi ut i Almeria för att få det ordnat. Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Inga tappar hade vettiga anordningar för påfyllning eller så var vattnet odrickbart (non potable). 

Eva o Hasse hade tydligen kläm på hur svårt det kunde vara med vattenpåfyllning i Andalusien så dom mejlade mig om en kran dom hade hittat i närheten av ställplatsen i Almeria men jag tyckte det verkade besvärligt att leta rätt på den så jag tänkte att vi far till närmaste camping istället.

Vi åkte till Roquetas del Mar men där var receptionisten osedvanligt fientlig och sade bara NO!
Vi fortsatte västerut på kustvägen och efter ett otal försök så fick vi syn på en Shellmack. Eftersom jag vet att Jappe bojkottade Shell för flera decennier sedan så blev jag förvånad. Jappe knallade in på stationen och kom tillbaka med ett fånigt flin på läpparna. Vi tankade bortåt 150 l gratis så Jappe sa att nu häver han bojkotten tillfälligt.

Eftersom vi nu hade kommit långt från Almeria så fortsatte vi västerut och nu blev landskapet helt inklätt i plast så både Jappe och jag lovade att 
aldrig mer äta tomater från Spanien. 
Jag hörde Jappe muttra nånting om EU:s ansvar för denna enorma miljöförstöring. När plasten blivit skör av den spanska solen så blåser den sönder och "pyntar" landskapet med plastsjok. 
 Ett exempel såg vi på vägen.

Vi fortsätter till Salobrena nu för att se hur ställplatsen där ser ut.

Husbilskalle

Inga kommentarer: