torsdag 9 december 2010

Cabopino-Fuengirola

Igår på väg till puben såg jag den här parabolen. Undrar vad dom tittade på!
Inne på puben blev det som vanligt en pizza. Där serverades egentligen bara mjölmat
så jag tänkte att i morgon ska jag åka till Fuengirola och äta riktig spansk frukost!

Jag steg upp tidigt och fyllde vatten resp tömde toatanken vilket är väldigt behändigt på Camping Cabopino.

 Strax därefter var jag i Fuengirola
 och parkerade som vanligt på Strandpromenaden.
Jag hittade en trevlig krog; jag skulle bara växla lite pengar först så jag knallade iväg mot centrum för att hitta en bankomat. Efter ett oändligt promenerande i hettan under den obarmhärtiga spanska solen nådde jag utmattad Barclays Bank i centrum, växlade till mig en lämplig mängd Euro och vände tillbaka till Strandpromenaden.


Fiskarna fiskade
 och solarna solade
och så småningom nådde jag strandrestaurangen. 
 Under denna mödosamma vandring kunde jag inte låta bli att tänka på hur lyckligt lottade ni hemma i det svala Sverige egentligen är med den underbara vintern med all häärlig snö och is!
Jag hade också noterat att det fanns många engelska turister här eftersom frukostmatsedlarna mest innehöll korvar, bacon och pommes frites. Jag vill inte ha sådant till frukost så jag beställde tortilla vilket var det enda jag kunde komma på och blev serverad den torraste omelett jag har ätit i hela mitt liv!
Stolplatsuthyraren lyckades faktiskt hyra ut några liggstolar så här mitt i vintern, så här finns det både solstolar och solstollar.
Jag besvärades under måltiden av en besvärande rök så jag trodde att det brann någonstans i grannskapet men jag hörde inga sirener så jag var lite förvånad över detta.


Var röken kom ifrån blev jag varse när jag lämnade restaurangen. Krogvärden tyckte tydligen det var fint att lägga brinnande ved i en gammal träbåt fylld med sand, finurligt placerad alldeles vid entrén. Giv mig styrka!

 Trött av dessa vedermödor hoppade jag in i resebilen och for till den centrala ställplatsen. Beirut krånglade lite som vanligt men till slut kom jag dit.
Intressant liten rondell fanns där. Kan någon symboliken med hatten på stolen, månntro?
En parkeringsskylt gjorde mig lite förbryllad men jag hade hört att en eller två dagar varje vecka var ställplatsen stängd mellan 7 och 14. Lätt fixat tänkte jag men det klarade jag inte. Efter att ha rådfrågat en spansk husbilsägare så kom jag fram till att det måste gälla lördagar, vilket förmodligen är helt fel! Varför kan inte spanjorer andra språk än spanska?
Jag tror inte att parkeringsförbudet gäller i morgon så nu ska jag ut i stan och göra den osäker med min trogna "Freja"!

5 kommentarer:

juan.norte sa...

På skylten står det Tisdagar och Lôrdagar då det är marknad
Och datumen för Ferian byfesten
Annars kan du parkera

Lunes Måndag
Martes Tisdag
Miercoles Onsdag
Jueves Torsdag
Viernes Fredag
Sabado Lördag
Domingo Söndag
Festivo Helgdagar
Exepto Förutom

Kul att du har hittatt stolen den har vi gjort på verkstaden där jag bygger husbilen
Detta är feriaplatsen Festplatsen och stolen symboliserar fest flamenco med sin Cordobes hatt

Fincan sa...

Efter att ha läst dina rader Jappe, bland annat:
"Under denna mödosamma vandring kunde jag inte låta bli att tänka på hur lyckligt lottade ni hemma i det svala Sverige egentligen är med den underbara vintern med all häärlig snö och is!"
då förstod jag plötsligt varför någon hade en extra stor parabol:
Naturligtvis för att försöka få in det svenska vintervädret i burken så man har någonting att längta hem till. Så enkelt är det säkert. Ju större parabol desto mer väder!

Underbara foton förövrigt!

Knarrevik sa...

Jag imponeras av din förmåga att fotografera under färd! I synnerhet när man samtidigt skall navigera på en främmande plats.

Knut sa...

Paraboler på godt over 1m i diameter er ganske vanlig blandt engelskmenn i Spania. Trenger ca. 1,5 m på Costa del Sol for Sky og BBC.

juan.norte sa...

Parabolens hemlighet Fotboll
1ºW
Parabolen tar dom rumänska kanalerna som sänder Spansk fotboll med piratdecoder ljudet kopplas in med en speciell radio som har digital fördröjning detta synkroniseras och man kan se fotboll med spanskt ljud.