tisdag 14 december 2010

Livets nödtorft

Fortfarande utmattad efter gårdagens strapatser beslöt jag att ta det lugnt idag och göra ingenting annat än att sitta still och sola. Solen försvann emellertid frampå eftermiddagen
så jag cyklade upp till Eva o Hasse för att se om jag kunde få lite sol där men dom skulle just ge sig iväg i sin hyrbil.
Jag cyklade vidare till "våran tapp" för att inhandla livets nödtorft och bröd och användbart pålägg fanns ju där men när det gäller dricka så var det totalstopp. Någon drickbar juice fanns inte, däremot mängder med äckliga essensdrycker med närmast ofantligt sockerinnehåll. Det närmaste juice man kunde komma var någon sorts "nektar" men den hade jag redan provat och hällt ut. Vem dricker sådant? Barn kanske! Stackars barn, men det ska ju böjas i tid.... Nåväl jag har div. drycker i bilen så jag klarar mig.

Utanför tappen kom nästa utmaning. Konstiga apparater jag aldrig skådat tidigare. Har någon någon aning om vad de har för funktion.
 Detaljbild.
Här kan man tydligen få ut någon trasa att putsa vehikeln med, men jag tycker det verkar lite överdrivet och dyrt, antagligen.
Bilen har faktiskt fått både olja och bromsolja (!) och lite kylarvatten idag! I morgon ska jag kolla lufttrycket i däcken. Det har jag aldrig gjort med dom här däcken men dom är ganska nya!

PS. "Salamikorven" jag köpte fick jag slänga för den smakade såpa! DS

3 kommentarer:

Knut sa...

appe, Juice er en av de tingene jeg handler på Lidl - rimelige 1,5 liter blå bokser. På Mercadona kan du finne Sumo de Naranja i liters tetrabrikk, også bra.

framsidan sa...

Är inte du lite väl gnällig jappe?

Ingenting att dricka och ingenting att äta i Spanien som passar dig? Har dom inte brunsås och potäter där? Jag tycker om man inte kan ta seden (och maten) dit man kommer så är det bäst man stannar hemma....

Vi har så många gånger varit i Spanien men aldrig haft problem med mat eller dryck eller annat.

juan.norte sa...

JAPPE

Det finns flaskor eller burkar som det står CERVESA på Detta är en populär vegetarisk dryck. Den finns i olika varianter och fabrikat, min favorit hetar Cruzcampo den är inte så stark. SanMiguel är populär bland Engelsmän den är starkare och har en kemisk eftersmak.
Sedan finns det Agua det är en väldigt gammal populär dryck som är transparent och väldigt utspädd. Finns i två varianter med eller utan kolsyra "Gas"
Annars som Knut skriver Juice I tetrapack Zumo natural finns i kyldisken brevid grönsakerna.

Zumo Juice
Naranja Apelsin
Manzana äpple
Piña annanas