söndag 12 december 2010

Kameror

Jag har en systemkamera med jättefin optik men jag tycker det är jobbigt att släpa med alla grejer. För att lägga ut bilder här på HBK så duger den här för det mesta, tycker jag.
Den bär jag alltid med mig i västen. Som reservkamera har jag denna som är bra till speciella foton t.e.x. nattbilder. Den har också en väl fungerande fjärrkontroll.
Jag tycker det räcker! Skulle det inte göra det så finns ju alltid Photoshop.

Jag har märkt på den här resan att det är svårt att bedöma bilderna på en 10-tums dator så på nästa resa tar jag nog med en fullstor laptop för bildernas skull. Lite tråkigt för tiotummaren fungerar utmärkt för övrigt.

3 kommentarer:

Lasse & Fia sa...

Hej Jappe,
det finns otaliga möjligheter i Photoshop men just denna bilden har kanske inte riktigt bra förutsättninga för att ljusa upp motivet. Tycker bilden i sig själv är bra. Gjorde en tre-minuters redigering i Photoshop genom att lägga mannen i bild på ett eget lager och ljusade upp honom så gott det nu gick och här kan du se resultatet.
Ps. Uppskattar dina reseberättelser!Ds.

Jappe sa...

Tack Lasse & Fia! Jag får väl försöka lära mig hur det här med olika lager fungerar Jag tycker det verkar svårt men det är nog användbart till mycket.

Jappe

Anonym sa...

Hej Jappe!

Om du inte står alltför långt från föremålet så är det bättre att sätta kameran på blixt för att lätta upp personen på bilden.

Mvh

Bosse