tisdag 14 december 2010

För solens och värmens skull

Jag äter sällan potäter och brunsås, faktiskt! Jag har varit i Spanien många gånger sedan 50 år tillbaka och jag har ätit mycket gott här. 

Seden här i turistområdena tycks vara att pungslå turisterna så mycket som möjligt. Förr i tiden satte spanjorena en ära i att servera god och prisvärd mat. Jag minns hur paellorna såg ut och smakade förr. Stora , härliga, gula, riktiga paellor med kräftdjur på. Dagens turistpaella ser ibland ut som någonting dom har skrapat upp från havsbotten med sjöborrar på, en grå oaptitlig sörja.

Hemligheten är att leta rätt på de ställen där spanjorerna själva äter eller att gå på gourmetrestaurang och betala fånpriser. Jag brukar inte höja McDonalds till skyarna precis men här har dom verkligen en uppgift.

Frukt och grönsaker äter jag mycket här men ibland vill man ha någonting annat. Jag ska göra som Juan Norte sa och prova på fiskrestaurangerna efter kusten. 

Handlar man mat och dryck på bensinstationer så får man skylla sig själv men jag har gjort det av bekvämlighetsskäl hittills. Lovar att sluta med det.

När Gull-Britt kommit ner så ska vi kolla utbudet närmare. Att äta ensam är ingen höjdare.

Att ta seden dit man kommer innebär inte att acceptera allt. Spanjorerna äter säkert gott men dom vet var dom ska handla och vilka krogar dom ska besöka! Det är inte alltid lika lätt för en tillfällig besökare i turistområdena!

Jag anser emellertid att det är mycket lättare att hitta god mat i länderna norr om Alperna än söder därom! Det lysande undantaget är Tirol i norra Italien. "Östbältet" från Polen och ner till Grekland är också intressant! Sån är jag! Tycke och smak kan ju vara kul att diskutera ibland.

Och, jag är inte här för matens skull! Jag är här för solens och värmens skull!

4 kommentarer:

Ludde Kuddsson sa...

Att ta seden dit man kommer innebär inte att man ska tycka det är gott med industriellt framställd bukfylla oavsett vilket land man besöker...

Anonym sa...

Hej Jappe,
jag tänkte lämna ett bidrag som förhoppningsvis kan påverka din sinnesstämning något beträffande den spanska maten och ge dig ett förslag på en trevlig restaurang i en bergsby som heter Benahavis
GPS: 36.524260, -5.045471
©Husbilsklubben.se
Där finns en liten restaurang som heter La Sarten som ligger där tillfartsvägen planar ut efter den avslutande backen som slutligen leder upp till bergsbyn. Vägen dit är något slingrande men asfalterad, säkert inga större problem för dig eftersom du har varit i Ronda med husbilen. Det finns gott om parkeringsplatser i backen med gångavstånd till restaurangen.
Vi har vistats varje år de senaste trettio åren där nere och missar aldrig en middag på La Sarten. Deras specialitet är gambas "Pil-pil" till förrätt och träkolsgrillad fläskkottlett till varmrätt. Tillsammans med husets vin "La Sarten" så är det en höjdare som jag varmt rekommenderar och inte särskilt dyrt dessutom.
V-backen

juan.norte sa...

Tapasbar borde vara någonting för ensamätare.

I centro Myramar på andra våningen finns "100 montaditos" bröd med 100 olika pålägg räkor tonfisk ostar .....................

På huvudgatan parallelt med järnvägen i Los Boliches har du en stor tapasbar alldeles brevid "Motomercado YAMAHA" en stor upplyst tapasbar.
Den är relativt ny kommer inte ihåg vad den heter. Ligger igger i ett hörn.

Samma gata mot Fuengirola har Du en restaurang med en svensk kock som heter "Happy days" billig god mat. den ligger i den gröna 2 vånings byggnaden. Dansk inspererad mat. Kan tillägga att min svärmor sa att det var det godaste hon har ätit ute här i Fuengirola.

En lite annorlunda restaurang har du i Las palmeras på gatan Jacinto Benalvente "Pescadito frito el Gaditano"
Där går dom ut med tallrikar mest med fisk ser du något som du tycker om så lufter du upp armen så är tallriken din.

Vid busstorget så har du en fin tapasbar som heter "Bodega El Tostón" lite excluciv och något dyr, men fin.

Sedan ligger det en som heter "Tipi Tapa" på hörnet mellan gatorna Málaga och Pintor Nogales.

Gå INTE på den så kallade "calle Hambre" hungersgatan. Moncayo gatan det är en lång gata som är full av restauranger, samma skit på nästan alla restauranger typiska tyristfällor.

Jappe har rätt 95% av restaurangerna är samma skit, men det finns bra.

Min mamma sade alltid: Nu har vi varit på denna restaurangen 3 gånger
Första enda och sista gången.

Ett ställe som jag vill rekomendera är en restaurang som ligger halvägs mot Granada i "Rio Frio"
För ca 35år sedan stannade min mamma där med sin husbil och köpte öring som hon rökte nära en restaurang. Kocken på restaurangen kände den goda doften och blev nyfiken och kom ut och fick provsmaka en.

Hon lärde honom hur man gjorde och var han kunde köpa träspån.
Sedan dess har denna restaurang rökt öring på menyn. (Trucha ahumada)
Nu finns det flera returanger, men det är den gamla i trä som gäller
Gott om plats att ställa husbilen och en sevärd plats med fiskodlingar i ån. Detta är ett ställe som jag verkligen ka rekomendera för dom som blir hungriga på vägen till Granada.

Anonym sa...

Hej
Vi är två nya medlemar i HBK vi heter Tommy och Judit
Vi tänker åka till Spanien troligtvis Malaga eller i närheten i slutet av Februari
Vi undrar om vi kan få tips om någon bra camping med många svenskar
stannar nog 2 månader vi har även en hund med oss
Kanske kan vi få några tips om bra vägar ner vi åker gärna på stora vägarna
Många vintriga hälsningar
Tommy