måndag 20 december 2010

Närmar mig Portugal

Hej Tommy! Det var du som "lurade" in mig i detta! Snart kanske det inte blir några fler inlägg på ett tag från min sida för nu närmar jag mig Portugal och hur jag ska lyckas få tag på ett kontantkort där till datorn, det återstår att se!

Min spanska har försämrats betydligt sedan "Mallorcatiden" för bortåt 50 år sedan och jag har haft ständiga problem, men portugisiska... herregud hur ska detta gå?

Efter frukost på en motorvägssylta med ett kaffe som dom kallade "café americana" eller något liknande, väldigt gott men snålt tilltaget och vad jag vet inte i närheten ens av amerikanskt kaffe, så väntar jag fortfarande på dagsljuset. Det borde komma snart, tycker jag!
Långtradartrafiken försvann mer eller mindre efter Huelva och det är ju skönt. Portugal kanske skiljer sig kanske från det övriga Europa där EU:s nivelleringspolitik mer eller mindre har utplånat nationella särdrag! Nu blir jag nyfiken! Har Portugal lyckats klara sig undan "förtrycket" från Bruxelles?

Jag ser dagen an med tillförsikt och nu har ljuset återkommit!

6 kommentarer:

Juan Norte sa...

Jappe om du åker in i Portugal förbi Huelva så på den Portugisiska sidan efter Elvas några kilometer, så finns det en skylt Hora Y Hora. Detta är en Resturang som är verkligen värd att rekomendera. Det är en skaldjursreturang som är mycket billig. Äter du inte gott där så får du bannemig svälta tills grönkolen växer.
Restaurante Hora-Hora Elvas
Hora betyder Timma och inget annat.
Här på nyheterna säger dom att läget är mycket svärt i london och det kommer att bli problen tills efter jul. Det drar in ett ännu värre regn ifrån Portugal nu fram tills på torsdag. vi har Gul Varning för regn och i portugal är det sämre.

Knarrevik sa...

Detta börjar alltmer likna manuset till en thriller!
Dramatiken tätnar på flera håll och publiken håller andan.

Kanske kan du sälja filmrättigheterna så småningom?

Det verkar som om andra trådar på HBK endast har styrfart eftersom allt intresse har kanaliserats till "Jappe i Spanien".

Patric sa...

Håller med - de 2 mest intressanta trådarna den sista tiden är:
- Jappe i Spanien och
- Turkiet - Muskattens resa i Öster - hoppas han skriver mer och oftare.
Härliga och mycket personliga resebetraktelser - undrar hur det går med deras "kvinnor"????

Mvh
Patric

Tommy sa...

Men visst är det härligt att någon vill skriva om och lägga ut bilder på såväl vardagliga ting som vackra vyer och en del annat smått och gott om det som händer. Jag läser, jag tittar, jag längtar, och är inte så lite avundsjuk för den delen heller.

//Tommy

Brogu sa...

Jappe!
Tänk på att du måste ställa om klockan i Portugal, du är ju väster om Greenwich!
Innan vi visste om detta kunde vi inte begripa varför affärerna aldrig öppnade i tid, men hade öppet en timme efter stängningsdags!!!

Det var ingen fördom det var vi som inte ställt om klockan...

God Jul och Gott Nytt År!

önskar Brogu

Jappe sa...

Jaså, det var mer än jag visste själv. Det måste vara någon automatisk detektor (search robot) som har upptäckt skönheten i mina skriverier!

Jag, den störste blogghataren söder om Nikalloukta (svårstavat, vet ej om det stämmer) råkar ut för detta!!

Tiden är ur led!

Jappe