måndag 13 december 2010

Språkförbristning

Tack bhammarb! 

Det är just det jag försöker åstadkomma, avdramatisering. Jag har rest mycket i Europa och på de flesta ställen så klarar man sig bra med engelska eller tyska men spanjorerna är så "stolta" så dom talar bara spanska! Folk i turistnäringen kan ju lite engelska förståss.

På "Mallorcatiden" för bortåt femtio år sedan var det inga problem alls men ungdomar har ju sitt eget internationella språk!

Jag vet många som drar sig för att köra söderut för att dom är rädda för att inte klara sig språkligt och just nu är jag lite i deras sits för min spanska är minst sagt medioker för att inte säga usel. Men det går ändå! Ofta ger språkförbistringen upphov till glada skratt, snarare!

Vad gäller framförandet av bil så är där väl vissa skillnader i de olika länderna men inte värre än att dom flesta klarar det galant.

På Costa del Sol som har 320 dagar med sol per år så är det faktiskt mulet idag men varmt tillräckligt för en cykeltur så vi får väl se vad dagen har i sitt sköte!

1 kommentar:

bhammarb sa...

Jag hoppas Gull-Britt klarar sig bra på sin italienska. Det verkar fungera åt andra hållet åtminstone.
Jag pratar spanska när jag är i Italien och det brukar gå utmärkt.

En anledning till mitt intresse för just din resa är att jag har tänkt köpa en "plåtis" och funderar på om den är tillräcklig för EN person under en vinter i Spanien.
Det var över 30 år sen jag bodde i Spanien så färsk information är alltid intressant!