torsdag 27 januari 2011

Spansk gasolflaska

Nu har jag en spansk och en svensk Gasolflaska i skåpet med en automatisk omkopplare emellan.
Kopplingsgrunkan ovan (OBS. utan regulator) + slang + 2 slangklämmor + 2 slangkopplingar hos rörfirman gick på ungefär 200 spänn.

Gasolflaskan fick jag på camping Bahia mot 30 Euro i depositionsavgift som återfås vid återlämnandet av flaskan. Innehållet kostade 13:50 Euro.

Jag har förstått att viss förvirring lätt uppstår när gasen börjar ta slut i Spanien. Detta är ett sätt att lösa detta problem på.
OBS. längden på slangen till den spanska flaskan! Eftersom kopplingshatten kan vara lite trög att applicera på flaskan kan jag göra det utanför skåpet vilket underlättar hanteringen, inbillar jag mig.

Möjligen behåller jag den spanska flaskan och tar med den hem. Om det skulle ge några fördelar med tanke på framtida irrfärder i Europa vet jag inte, men det vet säkert någon här på forumet!

5 kommentarer:

Sharky sa...

För att vara övertydlig.
Kopplingsgrunkan finns i två olika verisioner. En med inbyggd regulator. En utan inbyggd regulator. Jag har en koppling utan regulator och vid skruvanslutningen passar den tyska kopplingen.

aake sa...

Hej Jappe!

Ett rejält problem detta med den oreglerade försäljningen av potenta antibiotikapreparat i södern. Stor risk att man odlar fram multiresistenta bakteriestammar och då blir man betraktad som pestsmittad när man kommer hem.

Preparatet Bronquidiaxina som du nämner innehåller bl.a. sulfa och trimetoprim, en antibiotikakombination som förvisso ibland nyttjas vid KOL men oftare vid urinvägsinfektioner. Risken för resistensutveckling är stor och vi brukar undvika att använda denna kombination med mindre än 6 mån intervall mellan kurerna för att minskla denna risk.

aake

Jappe sa...

Jag misstänkte att det var något fuffens med detta! Har inte EU en uppgift här? Problemet är ju väl känt sedan länge.

Detta betraktas som en förkylningsmedicin här och säljs förmodligen i stora mängder både till infödingarna och turister. Man tar en slurk då och då vilket väl inte heller är så bra med tanke på verkningarna. En antibiotikakur ska väl ta en viss tid så att aktuella bakterier verkligen slås ut helt!

Giv mig styrka!

Calle sa...

Äntligen får jag det bekräftat. Det är nyttigt med öl.
Calle

Jan-E sa...

Hej.
Hur har Du klarat dig så länge på svensk gasol när Du varit så länge i Spanien och bl.a.fricampat?Vad har Du för värme i husbilen?Annars kan man köpa en Spansk gasolflaska på söndagsmarknaden i Guardamar,för 10€.
Mvh Jan-E.