fredag 28 januari 2011

Aprendemos español

Efter att ha tillbringat en viss tid i Spanien ensam utan hjälp av tolk (GB) så framstår det väldigt tydligt att det finns en mur mellan den engelsk-fransk-tyskspråkiga världen och den spanskspråkiga världen.

Jag har rest en del genom åren i Europa och har alltid klarat mig bra med hjälp av engelska, tyska och t.o.m. lite franska men här i Spanien är det bom stopp! 

Spanjoren varken vill eller behöver kunna något annat språk än spanska. Spanskan är ett världsspråk så varför lära sig något annat språk? Onödigt, tycker man här! De flesta läkare härnere exempelvis kan inget annat språk än spanska o.s.v.!

Därför blir jag så oerhört förvånad över att "slappegängen" här på campingen inte för länge sedan har ordnat någon undervisning i spanska för skandinaver. 

Campingen är en sorts skyddad verkstad i Spanien och dom få övervintrare här som verkligen kan spanska och känner till byråkratin är överlastade med uppdrag. Jag pratade med en sådan person för en stund sedan vid morgonkaffet i baren och han sa att idag ville han vara ledig för han hade jobbat hårt ett tag!

Jag rotade lite i resebilens "bibliotek" och fann där en lärobok som GB så omtänksamt hade tagit med sig från Sverige: "Vi lär oss spanska (aprendemos el español). Praktisk lärobok i spanska". Den är över 50 år gammal men jag tror inte språket har ändrat sig särskilt mycket på den tiden!
Hör ni av mig mindre framdeles så vet ni vad det beror på! Jag börjar förstå varför många spanjorer verkar bli både förvånade och närmast förolämpade när man tilltalar dom på engelska! (Detta gäller inte spanjorerna i turistnäringen men där gäller helt andra lagar!)

Adiós!

4 kommentarer:

Juan Norte sa...

Spanien har varit lit isolerad ifrån världen tills franco dog.
Ingen språkundervisning fanns då i skolorna inte ens katalan.

Franska var egentligen det enda främmande språket
Den som ville lära sig Engelska fick betala för studierna
Nu har skolorna börjat med Engelska lärarna skickades till England på en 3 veckorskurs. Detta är vad junta de Andalucia menar med 2 språkiga studier.

Rune B sa...

Jappe du är välkommen att hålla en intensiv kurs i spanska även här på Eden i Peniscola vi är många här som skulle behöva lära oss lite konversations spanska , tillfällig studiolokal och intresserade elever finns .
Rulla Lugnt och glöm inte läroboken om du skulle dyka upp !

Juan Norte sa...

Allt ni behöver veta är lika mycket som Engelsmännen kan...
UNA CERVEZA POR FAVOR
För den som vill ni veta mer
¿Donde esta el servicio? Var är Toaletten?
¿Donde hay una gasolinera? Var hittar jag en bensinmack?
¿ Cuanto vale esto? Hur mycket kostar denna/Detta

Tengo Jag har

No tengo jag har inte

Soy sueco Jag är Svensk

Det viktigaste är nog på restaurangen.


Porfavor sin ajo snälla utan vitlök

Porfavor con mucho ajo snälla mycket Vitlök

Carne Kött
pescado Fisk
Verdura Grönsaker
bebida Dricka
Caro Dyrt
Barato Billigt
Bueno Gott/Bra

Rune B sa...

Tack för den snabbkurse Juan ska lägga mig i hårdträning redan i helgen .
Rulla Lugnt vid ev. provkörning av ditt inponerande husbuss bygge !