torsdag 20 januari 2011

Appsar och andra egendomligheter

Ipodar och androider, appsar och andra egendomligheter som Knarrevik och andra ungdomar använder sig av dagligen ligger långt utanför min sfär. Jag fick nyligen en ny mobiltelefon som ibland tydligen sticker ut på nätet alldeles själv om jag råkat toucha fel knapp och det brukar kosta en del! Jag vill inte ut på nätet med min mobiltelefon, det har jag datorn till!

Nåväl, på min stenåldersnivå så råkade jag nyligen klicka på en ikon på skrivbordet som det stod Skype på och inte långt därefter så hade jag ett abonnemang: en månad till fasta telefoner för ungefär en femtilapp (skr) och då kan jag ringa hur länge som helst! Att ringa GB varje dag har kostat ungefär lika mycket som det här månadsabonnemanget! Varför har jag inte blivit upplyst om detta tidigare??

Min fråga blir givetvis: var finns haken med Skype, för så här billigt kan det väl inte vara? Någonstans finns det naturligtvis en hake. Var?

2 kommentarer:

Jyrki sa...

Har inte hittat haken än efter tre år. Använder abonnemanget varje dag till alla de som inte har datorn uppkopplat och än har än fast telefon.

Tänk också att kunna ringa företagen, internetsupport och alla samhällets funktioner utan att behöva betala för de långa väntetider..

Tack Jappe för ditt fina berättelse!

hälsning
jyrki

Knarrevik sa...

Nej det finns ingen hake än så länge!

Tydligen har de svenska mobiloperatörerna uppmärksammat att allt fler ringer gratis och har tydligen restriktioner på gång. Skype är inte ensamma om VOIP-telefoni, Viber är en iPhoneapp där man kan ringa gratis utan att registrera sig. Ljudkvalitén är i många fall bättre än på det fasta nätet, dock med lite fördröjning.

När du ringer med Skype till ett telefonnummer (Skypeout) kostar det som du påpekar en liten slant men om du ringer till en annan Skypeanvändare är det helt gratis via ett 3G-modem, dataabonnemang eller WiFi.