lördag 15 januari 2011

Festen som inte blev av!

Den accent Kriminil efterlyser åstadkommer man genom att trycka ner Ctrl- och Alt-tangenten samtidigt.

Inspirationen har försvunnit, vädret är inte det bästa, spanjorisering och campingisering skärper inte sinnena precis, men jag ska göra ett försök.

Dagens ämnen:

1. Festen som inte blev av!

2. Bergen som försvann!

En nära granne på campingen, Göte tror jag, hade redan igår hotat med att ha surströmmingsskiva idag kl. 15.00. Jag påpekade för honom att det med all säkerhet var förbjudet och kunde medföra inte enbart omedelbar avhysning från denna Camping utan också bannlysning från samtliga Campingar i Mellan- och Sydeuropa, men han trodde mig inte utan stod fast vid sitt beslut.

På vägen till morgonkaffet i baren såg jag att Bahias gårdvar tydligen hade rymt eftersom kättingen var avsliten! Hur kunde han veta...
 Jag dryftade den uppkomna situationen med Dalnäsorna Bonzo
 och Ove (lowelowe) 
och beslöt att lämna campingen i god tid innan stinkfesten skulle börja.

Alltså drog jag upp i bergen trodde jag. Det var bara det att bergen hade försvunnit. Jag vet med säkerhet att där hade funnits berg bara för två dagar sedan; bildbevis finns i denna tråd! Jag körde och körde men bergen var spårlöst försvunna!
 Så småningom dök det i alla fall upp ett litet veckat berg som inte såg alltför fotogenique ut 
så jag fortsatte envetet västerut och så småningom visade sig ett ganska imponerande berg som kunde vara värt att fotografera, tyckte jag då men plötsligt försvann även det berget!
 Jag letade vidare och hittade detta!
Inte alltför imponerande, tyckte jag och kände hur håglösheten började sprida sig i kroppen. Jag hade fått nog av berg som bara försvinner förmodligen beroende på soldisfenomen och liknande så jag vände "hemåt" igen. 

Beirut var på sitt allra spralligaste humör idag och ledde in mig på vägar som få turister besökt. Där fick jag syn på en kåk som tydligen tillhörde någon som hade gjort sig en förmögenhet på apelsin- och palmodling av all utsmyckning att döma!
 Tillbaka på campingen 
fick jag höra av en bedrövad Göte (tror jag) att festen hade blivit inställd och i stället skulle avhållas i morgon! Giv mig Styrka! Bara motgångar idag!

Tydligen var surströmmingen så potent att en av festdeltagarna hade blivit sjuk redan innan den första burken öppnats! Gårdvaren hade nog försvunnit av samma anledning!

6 kommentarer:

Inger sa...

Du är bäst Jappe - men, surströmming är gott!!!!!!!! Sälta tillsammans med lök och potatis och tomater (hackad). Håll andan och njut av smaken!! Ni sitter ju ute och äter eller hur?!!

fru hianders/Inger

Gebban sa...

Om tycke och smak ska man ju som bekant inte diskutera.
Men jag som aldrig haft någon anknytning till Norrland har ätit surströmming, med lök, mandelpotatis och mjölk. Spolar man av den och inte använder alkohol är den faktiskt god.
Och den är jäst, inte rutten.
Men av hänsyn till grannar har jag inte det på menyn.

Fincan sa...

Samma här. Mjölk surströmming och mandelpotatis.
Destillerade drycker i detta sammanhang behövs inte.

mvh
Fincan

Jappe sa...

Mjölk? Menar ni komjölk som är bra för kobarn eller menar ni människomjölk som är bra för människobarn eller menar ni någon annan sorts mjölk t.e.x. åsne- eller krokodilmjölk?

Wizard sa...

Den är varken jäst eller rutten, surströmmingen är mjölksyrad liksom surkål och den koreanska salladen Kim Chi mm nyttiga produkter.

Fincan sa...

Jappe, det är inte sååå viktigt, man tager vad man haver.
Mjölk som mjölk, man får testa med lokala avvikelser, kanske kokosmjölk?

mvh
Fincan