onsdag 26 januari 2011

Förbrödringen mellan Spanien och Sverige!

Idag kom den stora begivenheten som så många väntat så länge på! Idag var den stora dagen! Vad stort, sker tyst så jag hade smugit iväg från campingen redan före lunch på min trogna Freja och inhandlat vissa saker i byn och när jag hade återkommit till husbilen så satte jag igång med den stora förvandlingen!

Eftersom jag skulle bli kvar längre än planerat i Spanien så fanns det risk att den från Sverige medhavda gasolen inte skulle räcka till återresan fram i mars. Därför öppnade jag djärvt gasolkofferten och skred till verket! Snart var installationen klar och festligheterna kunde ta sin början!

De speciellt inbjudna gästerna kom i tid till den stora invignigsfesten! Champagnekorkarna både small och smällde hela tiden, den ädla drycken skummade ner i våra strupar och vi insåg alla att detta var stort! En bro hade byggts mellan Spanien och Sverige och festtalen avlöste varandra! Borgmästaren beklagade tyvärr (per telefon) att han inte kunde komma eftersom han av misstag fått i sig spansk hostmedicin och därför inte vågade lämna toiletten.

Här ser vi några bilder där de arbetare som hjälpt till att genomföra detta stora projekt fick delta i festligheterna och det var glada miner överlag!
 Två hederliga arbetare, Uffe och Sven-Åke.
Här ser man hur Ove beundrade installationen! Han fick vara med på festen eftersom han hade varit behjälplig vid genomförandet av projektet såtillvida att jag inte hade lyssnat på hans goda råd!
En finne som hade känt alkoholdoften hade lyckats ta sig igenom avspärrningarna men vi lyckades lugna honom genom att säga att Koskenkorvan hade tagit slut!
Ja detta var en stor dag, en historisk dag, en dag att minnas när det gäller förbrödringen och samarbetet mellan Spanien och Sverige!

6 kommentarer:

Knarrevik sa...

Jag blir nyfiken på vad installationen bestod av. Spansk gasolflaska eller vad?

Var det samma hostmedicin som du och GB fick?

Jappe sa...

Knarrevik, Det var en mystisk och hemlig installation av Bonzo i det mystiska och hemliga sällskapet Gasolsmurflarna där han upphöjdes till Ärkegeneralsmurflarmunk! Du får inte sprida detta vidare för det är egentligen hemligt men eftersom vi inte vill vara alltför hemliga så lättar vi lite på förlåten ibland! Det är ju inte skõj att vara så hemlig så att ingen känner till vårt hemliga sällskap! Men mystiska, det är vi!

Vad gäller hostmedicinen så bör det ha varit samma medicin, inte ur samma flaska men samma sort. Biverkningen tyder på det!

Esbjörn sa...

Jappe, vid lämpligt tillfälle så får du ge mig medusinens namn - eller en generic!

Tåli-Larsson sa...

Tack Jappe för att Du åter förgyllt min kväll med ett gott skratt!

Knarrevik sa...

Han nämnde medusinerna i ett tidigare inlägg.
Pazbronquial
Fortasec
Arko-Levura

Dundermedusiner alla tre!

Jappe sa...

Frågan är vad dom hjälper emot! Knappast förkylning! Däremot kan jag tänka mig att dom skulle vara bra mot trög mage och förstoppning! Den privatläkare vi besökte i Mazzaron drog oss på 90 Euro + medicinkostnad och allt vi fick ut av det besöket var egentligen trötthet och diarré!

Varning för spanska privatläkare utfärdas härmed! Dom är nog mera affärsmän än läkare, enligt min uppfattning. Det finns motsvarigheter till vårdcentraler här nere + riktiga sjukhus. Där lär kostnaden bli en helt annan om man har med sig European Health Insurance Card som man kan få hos Försäkringskassan i Sverige.