söndag 9 januari 2011

Längtan efter riktig apelsinjuice

Längtan efter riktig apelsinjuice blev så stark idag så att jag låste upp Freja och tog mig ner på byn för att leta efter en Mercadona som saluförde sådan "lyx". Det ska sägas att det inte är särskilt trivsamt att cykla i Santa Pola med dess höga trottoarkanter och fartglada bilister. Dock har mängden cyklande turister fått lokala fartdårar att besinna sig något och jag betraktar risken att att bli påkörd som ganska ringa. Men man måste vara på sin vakt och inte slarva för mycket i trafiken....

Jag cyklade och cyklade och så småningom kom jag till den mycket centralt belägna ställplatsen i Santa Pola.
 Inte en enda svensk husbil fanns det här.
 Åt andra hållet såg det ut så här!
 Fiskarena fiskade som dom gör överallt här nere där det finns vatten.
 Seglarna seglade som dom gör hemmavid numera, d.v.s. utan segel!
Jag cyklade vidare i min jakt på riktig juice men gav upp och köpte konservjuice som jag nu dricker av men den har ett smaktillskott som jag inte riktigt uppskattar men så blir man bortskämd här nere med alla goda apelsiner. Grannen föreslog, när jag förklarade vilka juicebekymmer jag hade, att jag skulle köpa mig en juicepress vilket förefaller vara en god idé, faktiskt!

Inga kommentarer: