tisdag 18 januari 2011

Ska se ut som fisk

Jag tog inte snapsarna först! 

Ska du prova på surströmming så finns det vissa saker att tänka på. Alla barn i början och som nybörjare kan man blanda bara lite surströmming med potatis, lök i en klämma och vad man nu vill ha i den.
Göte hade "mjukad" smörkokt lök som var väldigt gott till. Hianders förespråkar tomat till och det finns säkert många recept.

OBS! Burken ska se ut som en burk och inte som en boll i affären och innehållet ska se ut som fisk och inte som en gråsvart sörja för då är den för gammal. Jag rensade min fisk och tog bort skinnet. Så gör kanske inte dom riktiga conaisseurerna, men jag tillhör inte det gänget ... än!

Lycka till men läs på lite först så du inte gör dom värsta nybörjartabbarna!

4 kommentarer:

Inger sa...

Jodå Jappe - skinnet skall väck. Tomat är gott till!

Tåli-Larsson sa...

Härliga Jappe!
Dagens höjdpunkt är att hitta Din tråd och se vad Du haft för vedermödor på Din resa!
Gratulerar till Din nya kulinariska erfarenhet av delikatessen surströmming!
Ha det gott i värmen och snälla, snälla fortsätt att uppdatera oss i kalla nord.

Margareta T sa...

Jag är grön av avundsjuka. SURSTRÖMMING , ummm så gott. Ta en firre för mig också.

Nils o Birgitta sa...

Jappe det är en spännande skildring av din vistelse i söder ser fram mot alla nya inlägg.
Surströmming inte blir det så ofta nu. Jag minns att jag fick detta till middag som inneboende hos familj i min ungdom i Wirsbo. Aalborgs dillsnaps förknippar jag med kräftor!