torsdag 27 januari 2011

Vinterbil

Carver! Jag har en liten plåtis (Peugeot Boxer) med isolerad vägg mellan förar- och bodel och med mellan 7 och 10 cm isolering i väggar, golv och tak. Vattenburen värme, givetvis! Är man två i bilen behövs knappt någon uppvärmning utöver kroppsvärmen! Bilen har dessutom en värmeberedare på 50 liter som värms av motorns kylvatten. Kör jag en timme eller så, så har jag 50 liter 80-gradigt vatten som oftast räcker för att hålla varmt i bilen till nästa dag. Snacka om vinterbil!

Jag har varit i Spanien på vintern och fricampat flera gånger tidigare med denna bil och klarat mig varje gång gott och väl, fram och tillbaka, med två svenska gasolflaskor!

Den här gången blev resan förlängd med över två månader. GB åkte hem igen så därför blev jag lite orolig och skaffade en spansk gasolflaska, kanske i onödan, vem vet. Jag har fortfarande gott om gasol i de svenska flaskorna!

7 kommentarer:

Jappe sa...

Calle! Du måste läsa alla bokstäverna! Det är nyttigt med öl om man har diarré!

Per sa...

Kan det möjligen fungera förebyggande???

// Per

Esbjörn sa...

En medusin som fungerar både förebyggande, själavårdande och rehabilligtering heter nåt som börjar med wiss och slutar med ky. Minns inte mer.

Mikko sa...

Håller inte med dej Jappe, angående privatläkare.
Besökte själv en privatläkare i Guademar, en spansk läkare som talar flytande svenska.
Dessutom arbetar han sedan 20 år tllbaka 50% på sjukhuset i Linköping och 50 % i Guademar. Bättre behandling och konsultation har jag aldrig fått tidigare och dessutom en
läkare som öppnar sin praktik på en nyårsdag enbart för min skull. För min del kostade det 120 Euro,det var värt varende Euro. Dessutom får man tillbaka pengarna på försäkringskassa när man kommer hem. Om man har en reseförsäkring. Dessutom om
man är pensionär och har intyg från försäkringskassan får man medecinerna gratis.
Har även besökt vårdcentralen här i Spanien och har inte så bra erfarenhet utav dem, dessutom måste du ha med en tolk om du inte kan Spanska.

Mikko

Jappe sa...

Det finns säkert bra privatläkare i Spanien, det betvivlar jag inte. Vi fick lite dåligt intryck av den läkaren i Mazzaron som vi besökte. Alla är väl inte sådana.

Det här med reseförsäkring, jag har aldrig tecknat en sådan i hela mitt liv trots att jag rest en hel del, ingår inte den i hemförsäkringen, tro?

Intyget från Försäkringskassan är väl ett papper som visar att man är pensionär. Jag har ett sådant som gällde 2007 -2009, upptäckte jag nu. Ska skaffa ett nytt när jag kommer hem eller be GB skicka ett!

Kjelle sa...

Hej Jappe!

Läser med stort nöjje dina fina berättelser, men blev lite konfunderad om detta med försäkring. Vår hemförsäkring gäller endast under 45 dagar i Europa, vi var ute lite längre i höstas och hade som väl var tagit en förlängning av hemförsäkringen + en olycksförsäkring. Hustrun skadade sig och försäkringen tar allt utom en självrisk på 1500kr.

Kjelle

framsidan sa...

Jag tror det är i alla hemförsäkringar samma, att reseförsäkring gäller i 45 dagar.

Utan försäkring skulle vi aldrig resa utomlands. Vi har även alltid kortet från FK med oss så att man i hela EU får samma vård som dom boende där.

Jappe detta kortet har ingenting med pensionärsintyget att göra.