måndag 3 januari 2011

Paseo de Libertad

Vi lämnade la Mangas jättecamping när vi hade tömt och fyllt. Den här gången hade vi ett underlag på våran plats som inte bestod av sand blandad med hundskit utan ett fint lager grus. Där ser man hur lite kritik kan få fart på dom som jobbar på campingarna. Inte trodde jag att Husbilsklubben hade ett sådant inflytande i campingvärlden!

Efter att ha kört ett tag så tittade vi ut över havet och såg där en stad i sjön! (Klicka på bilden!)
Vi körde ner till stranden för att skärskåda fenomenet och begrep då att det var "tarmen" vi såg, alltså la Mangas långa "skyline".

Strandpromenaden här, där inga turister fanns, var inte lika påkostad som i turistkvarteren!
Vi for vidare. Beirut hade fått förnyat förtroende så vi hamnade i apelsinodlingarna någonstans utanför vår planerade rutt givetvis. Denna utflykt gjorde dock att vi syn på en figur som hade problem med ett jättebrunnslock. Vi grunnade på eventuell symbolik men gick bet!
Efter att ha stängt av Beirut och läst på vägskyltarna i stället så kom vi så småningom till Torrevieja och intog där vår lunch på fel pir. Ibland ska man inte ge hungern företräde för lätt utan lugnt söka efter ett bra ätställe!

Här försökte jag lägga in en bild men den hamnade tydligen som "bifogad miniatyr" längst ner på sidan men det gör inte så mycket för bilden är inte särskilt bra.

Tyvärr så var vi nu så påverkade av virusarna så vi inte orkade varken bevista eller fotografera Torreviejas mycket fina strandpromenad "Paseo de Libertad" men den är verkligen värd ett besök! Missa inte den om ni är i trakterna!

Vi for upp till Torreviejas nya fina sjukhus och övernattade där. Vakten utanför akuten tittade misstänksamt på oss och fingrade på sin batong men tydligen betraktades vi inte som terrorister utan vi kunde gå till sängs utan komplikationer. Vaknade gjorde vi efter lugn natt och dagens första del användes till att skaffa nytt datorkontantkort vilket inte alltid är så lätt eftersom här inte finns några lediga parkeringsplatser så vi fick göra en abbrovinsch och tillfällligt häva min bojkott av Vodafone eftersom konkurrenterna inte gick att hitta någonstans!

Vi for till ställplats la Marina (1) som var död, minst sagt! La Marina (2) däremot var i högsta grad levande med många husbilar och nu inträffade ett mirakel. Virusarna började ge med sig och vi kunde gå ner på stranden och beskåda densamma. Magnifik strand, undrar hur här ser ut på sommaren!
 Åt andra hållet.
Jag såg något i soldiset långt därute och kunde med hjälp av teleoptiken fastställa att där låg en ö som såg intressant ut.
Tillbaka på ställplatsen tog jag fram Freja för att ta en tur till Campingen i la Marina för att kolla tömnings- och fyllningsfaciliteterna där. För 4 euro kunda man tömma och fylla 100 l vatten eller stå en timme uppkopplad till 220 V för att ladda batterierna!

Växthusen i plast finns här också och uppför sig så småningom som alla sådana här växthus gör!
Jag cyklade tillbaka och fin syn på en Fiat 500 som jag inte har sett sedan Mallorcatiden för sisådär 50 år sedan.
 Senare på kvällen nyttjade vi "stationen" vid Camping la Marina
 och nu är det faktiskt läggdags. Vi mår riktigt bra nu! Gonatt!

Juan Norte sa...

Låter skönt att era virus slutar att trivas med er.
När det gäller Internet så är nog Vodafone det enklaste, bästa och billigaste alternativet. Spanien är ett Internet U-land. Det går att hitta hot spoter som man betalar per dag, Dessa fungerar om solen skiner och det inte blåser. Man betalar med ett kreditkort så får man uppkoppling i bästa fall.

Knut sa...

Endel tyske overvintrere bruker kontantkort fra Carrefour - vet ikke hva prisen er på startpakken, men det medfølgende modem har programvare endast på spansk. Vet at de betaler €1 for hver dag de benytter nettet og ingenting for de dager de avstår fra nettbruk. Har selv et kort fra MasMovil som gir en kostnad på 3 cent pr. MB og automatisk refill fra registrert kreditkort. Bra løsning for mange, men med dagens bildemengde på HBK ble den dyrere enn Vodafone sin månedsløsning på €49 - så jeg har dette kortet også.

Et av problemene med Vodafone er at de gikk over fra mnd til 15 dager i startpakken sin, og når kreditten er oppbrukt så ramler de over på en pris pr.MB som er meget høy, for tiden €2. Som bruker er en nødt til å sende en SMS med teksten "C MES" til 2207 før en begynner å bruke internet.Enda større problem er det om en er på volumtariff fra Vodafone, når volumet er brukt opp så kommer den normale pr. MB €2 uten forvarsel - vel en får en SMS på spansk som sier at en har brukt opp den avtalte kvoten. Selgerene fikk ingen info om endringen i innhold på startpakken da den gikk ned fra €49 til €29 så det er bare ut fra erfaringen som folk fikk med avslutning etter 2 uker som gir denne informasjonen - mulig at det er en volumpakke på 400 MB som ligger inne!