torsdag 3 februari 2011

Guardia civil i hasorna

Min interneringsångest och frihetslängtan gjorde att jag igår företog en liten utflykt till Guardamar, ett par mil söder om Santa Pola, för att där inhandla några varor som inte finns i dom vanliga livsmedelsaffärerna här.

Efter morgonkaffet i baren där barlejonet Conny numera även huserar på förmiddagarna 
så lämnade jag campingen med sina försoffade invånare. Här ser vi en typisk sådan. Får man ha det så här mockligt?
Nåja, snart var jag i Guardamar där jag efter lite letande lyckades med att hitta såväl affären "Tre toppar" som en parkeringsplats, vilket inte är lätt i Spanien.
Efter att ha inhandlat diverse nödvändiga varor såsom dansk ost och knäckebröd så for jag mot stranden. På vägen dit upptäckte jag att inte ens ambulanserna lyckas med konststycket att hitta vettiga parkeringsplatser här och när sådant händer är det bara att ta det lugnt och vänta tills dom är klara!
Så småningom kom jag vidare och efter en stund så skymtade jag någonting som såg ut som husbilar på den långa strandvägen.
Eftersom jag hade Guardia civil i hasorna så körde jag först 30 och sedan 20 km i timmen som var hastighetsgränserna där. Efter ett tag så upphörde parkeringsförbuden för husbilar och då såg jag en mängd husbilar som stod utefter gatan, dock ingen svensk!


Koordinater: N 38 05'49'' W 0 38'44''.

Vad som förvånade mig var att strandbebyggelsen verkade vara slarvigt hopkommen men när jag kom närmare så såg att det inte var byggarna som slarvat utan att stora delar av husen helt enkelt försvunnit! "Havet ger och havet tar"! I det här fallet hade den senaste stormen tagit med sig delar av flera hus och sköljt ut dom i havet, berättade en engelska för mig som jag träffade på gatan.
 På andra sidan vägen var grönskan visserligen moltyst men mycket grön och skön!
Jag vände huven åt andra hållet ock kom snart till lite mer turistiskt inriktade platser som denna fina strand.
 där det faktiskt fanns en en hel del gäster på de uteserveringar som var öppna.
Eftersom jag inte vågar ladda upp så många bilder åt gången så kommer resten i ett nytt inlägg så småningom! Vodafonekortet har upphört att fungera så nu använder jag camping Bahias Wi-Fi och den uppkopplingen är seg, i varje fall vid den här tiden på dygnet!

Inga kommentarer: