lördag 19 februari 2011

Avenida Scandinavica

Hej Håkan! Jag tycker det ser ut som om ni har varit i Stenungsund men jag är inte helt säker. Stenungsund har ju nu blivit en mycket trivsammare plats efter "Stjärnfallet" härförleden och jag trivdes bra där innan Stjärnan gjorde entré där för snart två år sedan ( Kattrappor ) men jag kan inte påstå att jag längtar dit sådär görmycket så här års! I Santa Pola är det behagligt varmt idag.

Hungrig! Vad göra? Restaurang, kanske? Jag tog loss resebilen ur "campingträsket" och for ut på 332-an. Den här restaurangen såg inte så lockande ut

 och inte den här heller 
 så jag for vidare mot Gran Alacant där det skulle finnas en skandinavisk restaurang.
När jag kört upp på berget så vek jag in på Avenida Scandinavica och där hittade jag restaurangen ifråga.

Den såg inte så lockande ut den heller och var nog inte öppen så jag beslöt mig för att kolla lite på Gran Alacant i stället som tycks vara en urbanization med en trivsam blandning av spanjorer och utbölingar. Många boende har magnifik havsutsikt över Medelhavet! Alicante i bakgrunden.
Alla reseberättelser av rang ska ju ha med bilder på exotiska växter så här är ett exempel på detta:
Många av de "finare områdena" hade grindar som stängde ute ovälkomna individer och så gott som alla hus var försedda med galler för fönstren vilket ger ett lite trist intryck. 
Det är överhuvudtaget väldigt vanligt med sådan "utsmyckning" i Spanien! Man börjar undra om kriminaliteten är hög i detta land eftersom man måste skydda sina hus på det viset. Jag har inte sett några kriminella typer härnere men jag kanske inte är så bra på att identifiera den sortens människor. 

Sådana här "tåg" ser man lite varstans i Spanien.
Gran Alacant gjorde ett gott intryck på mig och eftersom flygplatsen i Alicante ligger alldeles intill här nere i dalen och Ryanair flyger frenetiskt hit med sunseekers till mycket rimliga priser så förstår jag områdets popularitet!
Ännu hungrigare nu handlade jag lite mat på Consum och åkte tillbaka till Camping Bahia för att få mig något till livs!

1 kommentar:

Knarrevik sa...

Fina bilder Jappe, med "bra stuns"!