fredag 18 februari 2011

Ny läkemedelsspalt

Tack aake! Jag tror jag låter bli att stoppa i mig Codeisan fler gånger. En gång är ingen gång, hoppas jag! Jag trodde läkaren förstod att jag har KOL. Språkförbistring kanske, trots att han faktiskt kunde lite engelska!

I stället för att ta Acetylcystein 200 mg 3 gånger om dagen så tyckte min husläkare att jag skulle ta 600 mg en gång om dagen. Det kanske blir någon sorts boostereffekt! 10 dagar ska jag ta Acetylcystein på detta vis!

Det här får inte övergå till att bli en läkemedelsspalt! Detta visar väl tydligt att det kan bli problem för oss sjuklingar i Spanien på grund av språkförbistringen. Min uppmaning till alla sjuklingar och blivande sjuklingar som åker till Spanien blir då givetvis: Lär er så mycket spanska som möjligt eller ta med en tolk! 

Viva aake och Knarrevik!

6 kommentarer:

Knarrevik sa...

Jag förstod att det skulle bli svårt att bryta de kontinentala dryckesvanorna!

Jappe sa...

Jag förstår nog piken fast den var fin, Knarrevik!

Viva Vino tinto!

aake sa...

Jappe

Svårt att ge råd på distans, ssk som jag inte har fått tillfälle att undersöka dig. Men rätt använt är kodein ett utomordentligt läkemedel. För tillfälligt bruk vid besvärande hosta som stör sömnen kan en kodeintablett till kvällen vara motiverat (helst utan samtidig självmedicinering med alkohol). Någon större risk att slemmet blir segt torde inte föreligga när du medicinerar med acetylcystein. Men kodeinet botar ju inget och klarar du dig utan så är det naturligtvis bäst!

Jappe sa...

Eftersom jag inte hostar särskilt mycket alls så behöver jag inget kodein, alltså. Puh, jag som trodde att jag skulle behöva hålla mig nykter i 5 långa dagar!

En överläkare på Kungälvs sjukhus rådde mig att dricka två glas rödvin varje dag efter min hjärtinfarkt förra årtusendet och jag gör allt jag kan för att följa hennes ordination!

Viva läkaren på KS!

aake sa...

Vissa ordinationer tycks vara lättare att följa än andra.

Lasse o Sonja sa...

hej. jag skall till spanien i april har du några bra tips mvh lasse o sojna från Orust hbk nr 6949