torsdag 10 februari 2011

Okänd miljöbov?

Har du ett motordrivet elverk så kan du ju använda det där du inte stör dina medmänniskor med avgaser och buller! Detta begriper de flesta av oss, inte alla dock! Flera gånger har jag här i Spanien blivit störd av hänsynslösa marodörer som kört sina elverk bland andra husbilar på ställplatser och det förekommer t.o.m. på campingplatser! 

Detta problem är ju inte så stort eftersom man ju alltid kan flytta bilen bort från störningskällan eller be busen ifråga stänga av elverket! Men hur är det med de moderna dieselvärmarna som blir allt vanligare. Står dom och smyger ut sina extremt giftiga avgaser bland oss intet ont anande vanliga hederliga campare på campingplatserna. De nya dieselvärmarna för ju tydligen inte lika mycket oväsen som de tidigare modellerna gjort och gör!

Är detta en hittills ganska okänd miljöbov? Här på Santa Pola vimlar det av folk med luftrörsbesvär i olika former. Själv hade jag andningssvårigheter i morse! Kan detta bero på "de nya miljövänliga dieselvärmarna"?

3 kommentarer:

Knarrevik sa...

Operatörer ska hindras att blockera Skype

Efter Mobils avslöjande om att mobiloperatörerna vill spärra gratistelefoni som Skype och Viber ingriper nu politikerna. Det ska inte vara möjligt för mobiloperatörerna att sätta en generell spärr för ip-telefoni, som Skype och Viber. Statliga Post- och Telestyrelsen kommer få ansvar att hindra operatörerna från sådana blockeringar, enligt SVT Rapport.

aake sa...

Förstår din oro, men jag tror inte att värmarna bidrar mer än ytterst marginellt till luftföroreningarna. Jag hade tidigare en Wallas dieselvärmare i en camper och den avgav varken dålig lukt eller märkbara gaser. En modern värmare av denna typ har i det närmaste fullständig förbränning av bränslet och det handlar ju dessutom om negligerbara kvantiteter jämfört med bilarnas motorer; förbrukning 1 dl per timme vid 1.000 W och med högre effekt än så lär man väl inte behöva elda där du är.

Din KOL påverkas väl av diverse i miljön, men jag kan tänka mig att utomhusgrillar blir särskilt offensiva?

Roland o Lotta sa...

Hej Jappe!
Först vill jag tacka för din fantastiska reseberättelse.
Vi var där den 1 september 2010, jag blev glatt överraskad, för att resan dit var ganska jobbig på en väldigt smal och krokig väg. Vi har en 7,20 meters husbil, så trångt var det men det fungerade ganska bra. Fantastisk personal jätte bra pool, som min son låg och blötte i. Efter bad i poolen svalkade vi strupen med diverse drycker, innan det var dags för middag (vi äter middag ganska sent 21:00) kom det en man och talade på Svenska till oss, han berättade att han och hans fru hade bott på campingen i ca: 10 år, dom hade kommit till campingen av en tillfällighet och blivit kvar. Efter bara en dag så förstod jag varför, det går inte en dag utan att jag tänker på den campingen. Tyvärr var vi tvungna att åka hem dagen efter. Sonen började skolan några dagar efter, och man behöver några dagar innan för att ordna till när man varit borta i nästan 3 månader. En sak är klar, när vi ska till Sverige i år, var tror ni att vi kommer att bo första natten?
Blev tipsad att det finns en bättre väg till campingen men det viste inte GPS:n.
Roland o Lotta HBK 1157.