fredag 18 februari 2011

Kontinentala dryckesvanor

Citat:
Ursprungligen postat av knarrevik Visa inlägg
Var försiktig med kodein i samband med alkoholintag!

Codeisan: Halter av kodein i blodet tillsammans med alkoholintag kan orsaka andningsdepression. Vanlig biverkning som med andra opiater är förstoppning.
Äh, jag ska ju ta Codeisan i 5 dagar! Ska jag vara nykter så länge? Jag som har skaffat mig kontinentala dryckesvanor nu! Hur ska det gå? Jag undrar om inte medicinerna här nere är anpassade till spanjorenas förhållande till alkohol! 

2 kommentarer:

Knarrevik sa...

Jo, du har säkert rätt!
Om inte annat så kommer du inte att märka av biverkningarna tack vare alkoholruset.

aake sa...

Morrn Jappe!

Acetylcystein måste du rimligen ha fått utskrivet hemmavid sedan åratal, har svårt att tänka mig annat. I vilket fall bra för dig.

Kodein bör du vara försiktig med. Antar att du fått det för den hostdämpande effekten, men aldrig ta detta annat än vid torrhosta. Får du upp sekret då har du glädje av att kunna hosta. Dessutom tenderar luftrörssekretet att bli segare av kodein och det är inte bra vid KOL.
Stor variation mellan individer, men genomsnittligt omvandlas kodein till runt 1/10 av dosen till morfin (alltså runt 3 mg av en av dina kodeintabletter) och vissa individer blir pigga och välmående på morfin. Blir man det är det ytterligare ett skäl till försiktighet.