torsdag 10 mars 2011

Vinet smakade fotogen

Jag gjorde en tripp från min depå i Luxembourg till St Anton i Österrike för sidådär 30 år sedan. På vägen övernattade jag på ett värdshus i Alsace. Krögaren som var finne blev överlycklig när han hörde att jag var skandinav och sa att han skulle bjuda på ställets finaste lax och det finaste Alsacevinet han hade. Laxen var magnifik men vinet smakade fotogen!

Detta måste undersökas! Jag har haft en liknande upplevelse i Mosel vid en vinprovning. Tydligen tycker jag inte om vissa "Rieslingar"!

Viss vinerfarenhet har jag! Jag har druckit en Chateau Latour 1934 och en Cheval Blanc 1959 exempelvis. (Skrävel)!

5 kommentarer:

Krister N sa...

Absolut Jappe. Ytterst är det bara du som kan avgöra vad du tycker är gott. Tycker du det smakar fotogen så är det så. Men alla Alsaceviner smakar förmodligen inte fotogen. Jag är också ganska försiktig med Rieslingviner. Kanske inte pga att de är vällagrade eller pga ev petroleumdoft, utan de här lite syrligare, fruktrika Rieslingvinerna. De är inte mina favoriter. Sedan finns det många som tycker de är väldigt lättillgängliga och goda! Så är det. Vi har olika smak.

Oavsett tycke och smak förväntar jag mig en ordentlig avrapportering om Alsacevinerna. Särskilt om du inte får till bredbandet. För då kan du ju koncentrera dig på vinerna hela veckan!

Men Jappe, sköt om dig!

Kjellberg sa...

Även jag har tagit den vägen för 25 år sedan se upp bara när du passerar genom byn colera så att du inte får med dig det hem,Port Bou var intressant en stor rangerbangård tar upp mycket av staden olika spårvidder mellan länderna gör att man måste ta upp vagnarna på låga underreden för vidare transport,det var vad jag minns av det hela.

EssoJ sa...

Det finns en camping i Ribeauville som är väldigt bra. Föreståndarinnan talar bra danska eller kanske skandinaviska och internet är fritt. Kan rekommenderas.
I Kaysersberg kan man få inloggningen på turistkontoret och sitta på stellplatsen och surfa.

Kerstin o Lasse sa...

Tösen på campingen heter Isabelle, hälsa från Kerstin och Lasse. Tala om att vi kommer i septemper. Bra camping.

Jappe sa...

Snälla! Jag har en annan tråd gående: Det mystiska Alsace. Vill ni komma med tips om Alsace så lägg dom i Alsace-tråden så blir det mer överskådligt! De två ovanstående inläggen har jag kopierat dit.

Tackar på förhand!