måndag 21 mars 2011

Hemfärd genom Frankrike

Sibban och Conny, Owe, Hasse och Gneta m.fl! Jag lyckades inte säga hej till alla, kom iväg lite hastigt kanske, men jag vill tacka alla som jag umgicks med på Santa Pola i två månader!! Jag som knappt övernattat på Campingar förut.

Nåväl, GB och jag anträdde hemfärden genom Frankrike. Bilderna från Sydfrankrike försvann mystiskt i datorn men det vara bara enkla bilder från övernattningar. Den första kvarvarande bilden visar hur jag argt fotograferar den shop där vi tvingades köpa både kontantkort och dong eftersom det "upplåsta tele2-kortet" inte ville acceptera det franska kortet. Notan gick till slut på bortåt 800 spänn så den här branschen är inget för veklingar!
När vi hämtat oss från chocken for vi vidare och kunde konstatera att man över motorvägen på flera ställen byggt broar för viltet där det kunde passera utan risk att bli överkört. Mycket trevligt att se! Hoppas att de får många efterföljare!
 Så småningom kom vi till en fin liten by i Alsace som var i det närmaste turistfri!

Vi körde en vinväg upp i bergen tills det blev för nervpåfrestande för GB varför vi vände tillbaka till den by där bergsvägen startade. Inte en enda olämplig kommentar från mig om detta, givetvis!
 Mycket mysig liten by:

 Vi hade valt Ribeauvillé som mål denna dag och innan vi kom dit fick vi syn på detta:
 Många storkar!

Efter att ha kollat på storkarna ett tag så körde vi in i Ribeauvillés centrum och parkerade för natten på "Place de la République" trots husbilsförbudet men eftersom vår resebil ser ut som en brödbil så var det ingen som noterade vårt kriminella tilltag!
 Jag undrar hur det ser ut i den här staden under turistsäsongen!
 Nu fanns här faktiskt en hel del utsocknes ifrån kommande besökare bl.a.den här "Hamleten".
 Kaffe intogs tillsammans med HBKalle på en liten kaffestuga till rimligt pris!
 Uppiggade av koffeinintaget skådade vi denna vackra vy!
Ett Boucherie hade den dåliga smaken att sälja Foie Gras men eftersom det är allmänt förekommande med den här sortens gastronomiska djurplågeri i Frankrike så fann vi det lönlöst att ingripa!
Först tyckte jag mig se krokodiler i Ribeauvillé men när vi kom närmare så kunde vi konstatera att det var bröd, väldigt stora bröd!
GB kunde inte hålla sig utan köpte ett stort stycke av "krokodilbrödet" som också var ganska gott konstaterade vi senare.
 Efter att vi passerat ett torg
fick jag syn på en liten figur som hade uppenbara svårigheter att ta sig in igenom en port med en mycket kraftig dörr.
Inte så långt därifrån funderade en katt på att lämna sin varma plats på en bils motorhuv för att studera figuren närmare!
 Gränder finns det många i denna stad!
 Ännu ett torg.
Snål som jag är ville jag bjuda GB på middag när jag upptäckte denna skylt men hon avböjde vänligt men bestämt!
 Vi passerade en port 
 i stadstornet
 och fick syn på ett rött hus.
 Ett väldigt rött hus!
 Hur sköter dom takrenhållningen här egentligen?
Stork på krogtak kan ge extra krydda åt maten på uteserveringen!
 Det var inte svindyrt överallt!
Javisstja, jag skulle visst jämföra olika druvor när jag kom till Alsace men det var i en annan tråd ju!
Vinprovning skulle det kanske bli senare till middagen. Vi vände åter genom porten
 och kunde notera hurusom färgerna på husen djupnade eller bottnade i skymningen.
Efter den långa vandringen genom Ribeauvillé där det fanns för många bilar på de trånga gatorna, enligt min mening, så nådde vi småningom "hemmet" och kunde vila ut inför kvällens middag på krogen alldeles bredvid resebilen.

Jättestor köttbit på krogen (inte så ovanligt nuförtiden) gjorde mig så övermätt att jag rörde ihop de olika vinerna och inte minns hur de olika druvsorterna smakade! Men det går väl flera tåg!

Vi avslutade kvällen på stadens whiskykrog bland div. suspekta typer där vi givetvis inte drack whisky utan fortsatte vinprovningen vilket resulterade i att jag rörde ihop det ännu värre när det gällde de olika vinsorterna så jag har fortfarande en anledning att åka till Alsace för att utröna huruvida det där finns viner som smakar fotogen! 

4 kommentarer:

husbilar sa...

Ett stort, stort TACK till Jappe, GB och husbilsKalle för underhållande, roliga berättelser samt fina bilder.

Tommy sa...

Jag håller med föregående talare och skickar ett stort tack till Jappe & c/o för alla fina bilder och texter som många gånger lockat till härliga skratt.

Det har behövts här hemma i vintermörkret, och nu får vi väl hålla tummarna att det blir en fortsättning någon gång i framtiden.

Wizard sa...

Även vi stämmer in i hyllningskören.
Tack för underhållande läsning och fina bilder Jappe.
Du har ett utmärkt bildsinne och objekt som jag skulle gått förbi utan att ägna någon uppmärksamhet har du fått att framstå som sevärda.
Än en gång tack.


Herr och fru W

Inger sa...

Jappe och GB och Kalle! Välkomna hem och instämmer med föregående skrivare. Helt fantastiska reportage och bilder!!

Kanske kan vi få en Västkustsidatråd med vad som händer på Sveriges "framsida"?!! Vi njuter ju alla av din berättar- och fotokonst!

fru hianders/Inger